петък, 12 декември 2008 г.

Bacardi купува скъпа водка


Легендарният производител на ром придобива Grey Goose за близо 2 млрд. долара

Базираната на Бермудските острови семейна компания Bacardi възнамерява да подобри позициите си на пазара на спиртни напитки, купувайки бизнеса по производство и внос в САЩ на висококачествената водка Grey Goose. Преговорите все още не са завършили, но са достатъчно напреднали и сделка може да се очаква в най-скоро време. По информация на „Файненшъл таймс“, която не бе потвърдена официално, транзакцията ще бъде на стойност около 2 млрд. долара.
Grey Goose се дестилира и бутилира в областта Коняк, Франция, и се внася в САЩ от нюйоркската семейна компания Sid­ney Frank Importing, доставяща на американския пазар и немския ликьор Jagermeister. Председателят на Sidney Frank Importing Сидни Франк (80 години) започна да продава водката през 1997 г. и за шест години я превърна в една от най-популярните в САЩ. Цената и от 27-28 долара за стандартна бутилка от 750 милилитра я нарежда сред суперпремийните марки. Освен това Grey Goose претендира да бъде водката с най-бързо растящи продажби, които за последните три години са скочили над пет пъти, констатира „Маями хералд“. Руското издание „Ведомости“ отбелязва, че през последните месеци на пазара са се появили множество конкуренти, които могат в дългосрочна перспектива да възпрепятстват темпа на растеж на продажбите на Grey Goose. Diageo, пазарен лидер в САЩ и основен конкурент на Bacardi, вече пусна в продажба водката на винена основа Ciroc на същата цена, на която се продава и Grey Goose.
Благодарение на сделката със Sidney Frank Importing, Bacardi ще получи контрол над нематериалните активи и марката Grey Goose, както и над бутилиращото предприятие във Франция. Grey Goose се продава почти изключително в САЩ и затова управлението ще се извършва от американското поделение на Bacardi - Bacardi USA с централа в Маями. Президентът и изпълнителен директор на Bacardi Хавиер Феран разкри, че в бъдеще Grey Goose може да бъде предложена и в други страни, макар че пазарът на суперпремийни водки извън САЩ е много тесен.
Заради високата конкуренция напоследък много компании, производители на алкохолни напитки, се стремят към обединяване с цел да укрепят пазарните си позиции. Легендарният производител на ром Bacardi също не криеше интереса си към нови марки и компании. През 2000 г. Bacardi се опита заедно с производителя на уиски Jack Daniel's, компанията Brown Forman, да купи алкохолния бизнес на Seagram, но сделката не се състоя. Впоследствие Diageo и Pernod Ricard успяха да се споразумеят със Seagram. Според информация на „Файненшъл таймс“ Diageo се е опитала да провали преговорите между Bacardi и Sidney Frank Importing, но безуспешно.
Апетитът на световния лидер в продажбите на ром се насочи главно към секторите на водка и текила. През последните години Bacardi положи усилия да разнообрази продуктовия си портфейл с марките Bombay gin, Dewar's Scotch, Martini и Rossi vermouth, текила Cazadores Blue Agave. Досега обаче компанията не разполагаше с голяма марка водка, макар че водките са най-бързо разрастващия се сегмент на пазара на спиртни напитки. По данни на Съвета по дeстилирани спиртни напитки в САЩ през миналата година продажбите на американския пазар на суперпремийни водки, включително Grey Goose, са нараснали с 20%, което е два пъти повече от темпа на растеж на продажбите на ром. През 2002 г. Ba­cardi започна да продава суперпремийната естонска водка Turi, но според наблюдатели засега пазарните резултати не отговарят на очакванията.
Придобиването на Grey Go­ose безспорно ще усили позициите на Bacardi в САЩ, и то в сегмента именно на висококатегорийните водки. През миналата година продажбите на Bacardi нараснаха със 7% до рекордните 3.3 млрд. долара, но въпреки това печалбата намаля с 21% главно заради слабото представяне на коктейлните напитки като Bacardi Breezer. Ръководството на Bacardi обаче заяви, че лошите финансови резултати няма да попречат на плановете за първично публично предлагане на акции. Анализатори са на мнение, че емисията ще е необходима на Bacardi, за да финансира сделката със Сидни Франк, а от своя страната покупката на Grey Goose ще оскъпи книжата на Bacardi и ще възбуди инвеститорския апетит. Засега компанията твърди, че ще финансира сделката със Sidney Frank Importing чрез банков заем, а не с емисия акции. Безспорно е, че сделката ще подобри изходните ни позиции, когато и ако решим да станем публична компания, коментира Рубен Родригес, председател на Bacardi Ltd.

Топ 10 на най-продаваните марки спиртни напитки в света
Място-Марка-спиртна напитка-Собственик-Оценка за годишни продажби на дребно (в млрд. долара през 2003 г.)
1 Bacardi Rum Bacardi Ltd. 2.14
2 Smirnoff Vodka Diageo Plc. 2.13
3 Stolichnaya Vodka Soyuzplodimport 2.07
4 Hennessy Cognac LVMH 1.95
5 Absolut Vodka Vin & Sprit/Fortune Brands 1.52
6 Jack Daniel's Tennessee Whiskey Brown-Forman Corp. 1.48
7 Johnnie Walker Black Scotch-Whisky Diageo Plc. 1.46
8 Johnnie Walker Red Scotch-Whisky Diageo Plc. 1.39
9 Baileys Liqueur Diageo Plc. 1.31
10 Ballantine's Scotch Whisky Allied-Domecq Plc. 1.22

Няма коментари: